Fietsschoen sluiting welke opties zijn er?

wielrenschoenen_nl Giant conduit-black

Fietsschoen sluitingen zijn er in verschillende vormen en eigenschappen. De meest bekende drie zijn de BOA sluiting, Klittenband en de Buckle. Alle drie hebben ze zo hun voor en nadelen en alle drie komen ze voor op verschillende prijs klasse. We hebben geprobeert om hier onder wat info te geven over de verschillende opties. Hier naast is een  Giant conduit met BOA sluiting afgebeeld welke in de top range zit.

Fietsschoen sluiting

Klittenband is een veel gebruikt materiaal bij de goedkopere fietsschoenen. Zoals op deze XLC Road schoen CB-R04. Voordeel van klittenband is dat het relatief weinig weegt. Makkelijk open en dicht te maken is maar het nadeel is dat je voet niet altijd gefixeerd blijft zitten. Daarnaast gaat er gemakkelijke tussen de banden vuil zitten. Het vuil zorgt er voor dat de klittenband sneller los gaat. Dit kun je het beste verwijderen door middel van een harde borstel het droge er af te vegen.  

Buckle sluiting of een verstelbare strap, zie je meer op de midden prijsklasse schoenen vanaf 100€. Het voordeel in verhouding met de klittenband is dat je je voet strakker in de schoen zit. De buckle gaat nooit los Nadeel is dat je meestal 2 handen nodig hebt om hem in te stellen wat tijdens het fietsen een uitdaging is. De Giant Phase composite is een mooi voorbeeld van een schoen met Buckle

wielrenschoenen_nl Giant phase-composite-yellow-black

De 3de methode als sluiting voor je schoen is het BOA systeem, dit zit op de high end schoenen vanaf 200€. De kabel die over de schoen loopt wordt gebruikt om alles strakker en losser te stellen. Dit kan door het eenvoudig draaien aan de knop of knoppen aan de zijkant. Op die manier kun je de exacte fixatie in de schoen instellen. Ook tijdens het rijden is het super makkelijk om de strakte aan te passen. Belangrijk is hier wel dat je je het BOA systeem regelmatig schoonmaakt. Bekijk ook hier onder het filmpje hoe je de BOA kabel kan vervangen.

Eigenlijk heb je ook een vierde mogelijkheid maar die komt minder vaak voor. Dit zijn de oude vertrouwde veters. Het duurt langer om ze aan te trekken en je kan ze niet makkelijk instellen tijdens het rijden. Eigenlijk is de ouderwetse veter geen optie.

2 Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.